Nøgne Ø God Jul 8,5% (American Strong Ale)

06.11.2014 20:25

Endelig tirsdags"pils" igjen! I dag jekker jeg ingen ringere enn Nøgne Ø's juleøl God Jul. En av mine absolutte favoritter fra fjorårets juleølutvalg, og ikke rent lite forventninger når brygget helles i glasset. Er den så like god som i fjor? 

God Jul er mørk brun med et lite rødskjær i seg. Medium høyde på det lysebrune skummet. Skummet synker etterhvert, men blir "aldri" helt borte! Herlig aroma av kaffe, mild sjokolade og røstet malt. I smaken er det kaffe, humlebitterhet, noe sjokolade, røstet malt og antydninger til alkohol. Fløyelsmyk i munnen. Småbitter avrunding med kaffe i ettersmaken også. Godt balansert brygg. Medium konsistens. 

Jeg minnes at fjorårets variant hadde noe tørket frukt i seg, det finner jeg ikke denne. Tror også det er litt mer kaffepreg på årets enn fjorårets. Uansett, jeg gir God Jul 81 poeng av 100, og konkluderer med at Nøgne Ø igjen har levert et lunt og smakfullt julebrygg! Kjøp!