Gouden Carolus Cuvée Van De Kaizer Blauw 2012 11% (Belgian Strong Ale)

22.03.2014 17:30

Hvert år, den 24.februar, brygger Brouwerij Het Anker denne klassikeren til ære for Charles den femte, som i det herrens år 1500 ble født nettopp den 24.februar. Han tok over det spanske og habsburgske riket, en stormakt på denne tiden. Jeg har prøvd bryggeriets Gouden Carolus classic, som jeg ga 78 poeng, og Gouden Carolus tripel som fikk 71 poeng. Den jeg drikker i dag er basert på classic, men de har brukt eksklusiv belgisk humle og litt høyere alk. prosent. Dette gjør den bedre egnet for lagring. Artig tilleggsopplysning, bryggeriet lar besøkende delta i bryggeprosessen denne dagen. 

Over til det keiserlige brygget. Den er mørk brun, nesten svart med lavt skum. Aroma av tørket frukt, alkohol, plommer, gjær, karamell og søt malt. Smaken er malt, tørket frukt, karamell og alkohol. Når du tar en slurk føles den først behagelig, mild og litt søt, før neste bølge av smaksinntrykk treffer deg i form av alkohol, malt, men også en fin liten bitterhet. Heftig malt og varmende alkohol i ettersmaken. Medium konsistens. Jeg syns at alkoholen burde vært hakket bedre kamuflert, og noe sier meg også at denne hadde fortjent noen års lagring for å ytes full rettferdighet. Legger du til en hårreisende pris på 187 kroner for 0,75 liter så er ikke dette verdens beste deal. Jeg gir 77 poeng og er litt skuffet, til tross for den hederlige poengsummen. Koser meg allikevel!