Brewdog Paradox Heaven Hill 15% (Imperial Stout)

29.09.2014 12:46

Denne har jeg hatt stående ganske lenge i øverste etasje i vinskap mitt, et vinskap som selvsagt kun brukes til oppbevaring og iblant lagring av øl. Før ølet nådde mitt konverterte vinskap har det vært lagret 12 måneder på bourbontønner fra Kentuckys siste familieeide destilleri, nemlig Heaven Hill. De har visstnok produsert sin bourbon i 80 år. Jeg har dessverre blandede erfaringer med slike whisky/bourbonlagrede varianter av Imperial stouts, noen ganger blir smaken rett og slett for fremtredende for meg. Jeg er muligens ikke tørr nok bak ørene til fullt ut å verdsette god whiskey. Hvordan var så dette mektige brygget fra de uforutsigbare gutta i Brewdog? 

 

Paradox heaven hill er svart med lav/medium høyde på det lysebrune skummet. Aroma av vanilje, sjokolade, mild kaffe, treverk og noe bourbon. Rund og god i munnen. Det første som slår meg er samme som i aromaen, nemlig vanilje. Ellers er det krydder, sjokolade, kaffe og mørk malt. I tillegg er det mørkt sukker og bourbon/whiskeypreg på denne. Medium/tykk oljete konsistens. Først søtlig, så mildt bitter. Alkoholen varmer i halsen, selv om den er ganske godt kamuflert i smaken. Jeg konkluderer med at aromaen er fantastisk, med flust av deilig vanilje. Smaken er god, men for meg blir det ikke noen direkte innertier. Liker du derimot whisky og/eller bourbon er nok sjansen stor for at dette er rett brygg for deg! Jeg gir 80 poeng på 100 skalaen, mye pga en meget tiltalende aroma og den lune og fløyelsmyke følelsen brygget har i munnen.