Westvleteren 12 (XII) 10,2% (Quadrupel)

20.09.2014 17:11

Westvleteren Abdij St. Sixtus. Bare ordet Westvleteren gir de fleste ølnerder verden over gåsehud. Hvorfor? Høy etterspørsel grunnet utallige kåringer som verdens beste øl, kombinert med meget begrenset tilgjengelighet. Så enkelt. Trappistmunkene som koker dette sammen er ikke ute etter profitt, kun nok til å vedlikeholde sine egne bygninger. Og sånt gjør folk nysgjerrige. Jeg innrømmer glatt at jeg er en av de. Eller var, for jeg er nå en lettet mann! Endelig har jeg fått prøve Westvleteren 12! 

Brygget er helt mørk brunt med herlig skum. Aroma av gjær, malt, krydder, mørkt sukker, karamell og mørk frukt. Rosiner? Smaken er fløyelsmyk, men bombarderer deg allikevel med inntrykk. Mørk frukt, gjær og karamell. Alkoholen varmer behagelig i halsen. Medium/tykk konsistens. Perfekt balansert, og spesielt aromaen på denne er himmelsk! Jeg har ikke kjent maken! 

Verdens beste øl? Nei. Jeg setter fortsatt Rochefort 10 et bitte lite hakk foran. Med tanke på tilgjengelighet, pris og faktisk også smak er den rett og slett en bedre deal. Men missforstå meg for all del rett, dette er fantastiske saker, og jeg gir lett 97 poeng!