Urthel hop-it 9,5% (Belgian Strong Ale)

07.04.2014 20:18

Det er belgiske Brouwerij De Leyerth som står bak denne, selv om den er brygget på De Koningshoeven i Nederland. Jeg må innrømme at jeg hadde litt forventninger til denne, da jeg hadde hørt mye fint om den av en ølbekjent. For høye forventninger er som regel farlige, men klarte denne å leve opp til dem? 

Brygget er lys gyldent med medium skum. Aroma av gjær, litt sitron, humle og malt. I smaken finner jeg gjær, malt, litt alkohol, sitron og litt humle. Frisk. Jeg syns alkoholen kunne vært litt bedre kamuflert, den er tilstede i smaken, og varmer definitivt i ettersmaken. Først litt søt, så en mild bitterhet i munnen. Malt og gjær er dog det man kjenner best. Tynn/medium konsistens. Levde den opp til forventningene? Nja, den er absolutt god, men ikke spektakulær. Jeg gir 75 poeng.