Topplista juleøl 2013

18.12.2013 21:00

Her er min komplette juleølliste. I november og desember har jeg smakt meg gjennom 27 ulike juleøl. Noen er juleøl både i navn og stil, andre kanskje mest i navn.  Her er over 15 ulike ølkategorier representert, og noen er mindre «julete» enn andre. Nummer 8 og 18 på listen er for eksempel IPA’er, ikke veldig typisk for juleøl. Topp 5 anbefales virkelig på det sterkeste, men det er mye spennende også nedover på lista. Årets juleøl for meg ble til slutt egentlig en kamp mellom Nøgne Ø/Jolly Pumpkins special holiday ale og belgiske Brouwerij Huyghes Delirium Noël. Tilslutt var det den fantastiske aromaen til førstnevnte som avgjorde det hele, samt det faktum at den minnet mer om min definisjon av juleøl. Gratulerer til Nøgne Ø med 1. og 3. plassen, Brouwerij Huyghe med sin 2. plass og til Haandbryggeriet med 4 og 5 plassen. Disse fem var i en egen klasse, og bør testes av alle med sans for juleøl. God jul!