IPA-test høst 2014

23.08.2014 20:34

Så er årets store ipa-test historie, og resultatene er både litt overraskende og samtidig meget gledelige. Men før vinneren avsløres, litt om testen. Mads og Per Erik troppet opp i Casa Øljetongen med absurde mengder baconsvor, potetgull og drikkeglede. Jeg stilte med 12 ulike Ipa, Tom & Jerry kjeks samt loff og spekemat. Loff, vann og kjeks er ment å nøytralisere mellom de ulike testkandidatene. Jeg hadde også satt opp et testskjema som startet med de øl med (antatt) lavest IBU, altså bitterhet, for ikke totalt å ødelegge sansene tidlig.

  

Over kan skjemaet jeg benyttet skues i komprimert størrelse. Det fungerte helt greit under testingen. Hver øl kunne oppnå maksimalt 90 poeng, og denne summen ble delt på ni, for å få en skala fra 0-10. Halvveis ledet Haandbryggeriets Fyr & Flamme sammen med Buxtons Axe Egde, uten at de hadde oppnådd de helt store summene. De klokket begge inn på 7,5/10 poeng. Kan også nevne at Punk Ipa fra Brewdog var meget populær hos mine to svirebrødre, og på dette tidspunkt lå den på tredje plass.

         

Når vi kom til øl nummer syv hevet stemningen seg betraktelig, dette var en jeg på forhånd hadde tippet i toppen, og den skulle vise seg å legge seg rett i tet. Vi snakker her om Nøgne Ø’s India Pale ale, som høstet anerkjennelse på alle områder, spesielt på smak. Når Madness Ipa, Hopwired og Kinns Vestkyst ikke helt nådde opp sto det bare en øl i veien for total seier til vår velsmakende venn fra Grimstad. Men kveldens siste øl var ikke noen hvem som helst, og det skulle vise seg å bli skummelt jevnt mellom drammensbrygget med den sjarmerende orddelingsfeilen og før nevnte Nøgne Ø. Humle Kanon fra Haandbryggeriet endte til slutt fattige 0,4 poeng bak Nøgne Ø. Gratulerer til Nøgne Ø’s India Pale Ale! Under kan dere se resultatene i sin helhet.    

 

For meg var Kinn Veskyst og Wild Beer Madness Ipa kveldens store skuffelser. Selv om jeg personlig ga Madness Ipa ok med poeng falt den ikke helt i smak hos mine to medtestere. Den var heller ikke helt blodfersk, og heller ikke like kortreist som sine norske konkurrenter. Dette led nok Hopwired litt under også. Flaska fra Kinn var heller ikke helt i form, og jeg har smakt den mye bedre ved tidligere anledninger. Punk Ipa viser seg å være akkurat det trygge valget jeg visste det ville være, og det falt godt i smak hos mine to litt mindre humleerfarne kompiser. At Humle Kanon kom helt på andre plass er jeg meget glad for, da jeg trodde den ville bli for humletung for gutta. Men øverst troner altså Nøgne Ø, som var en av mine aller første bekjentskap med sjangeren for litt over to år siden.

      

Konklusjonen på kvelden er at det er gøy å sjangerteste øl, også selv om man har prøvd alle fra før. Man lærer fort noe nytt. Å sette dem opp mot hverandre ga meg et nytt og annet syn på de ulike ølens kvaliteter. At man i tillegg får nytt masse god øl, venners selskap og Tekken 5/gokartspill er ren bonus!

 

Her er batch, tappedato og bestførdato:

8 wired: batch 1674, BB 4/12-2014. 

Buxton Axe Edge: bottled 19/3-2014 

Shipas: BB 31/1-2015

Madness ipa: null info som jeg kunne finne... 

HumleKanon: tappet 20/6-2014. (nice) 

Fyr&flamme: tappet 7/7-2014 (nice) 

Punk ipa: batch 175, BB juni 2015

Vestkyst: batch 593, tappet 9/7-2014 (nice) 

Modern ipa: batch 788, BB april 2015

Nøgne Ø: brygget 6/5-2014, batch 1173

Ægir: Fant ingen annen info enn et 15 tall der info skulle være... 

Polaris: batch 141, BB mai 2016