BFM √225 Saison 5% (Saison)

22.03.2014 17:22

Saison er en herlig ølsjanger, som også ofte egner seg til mat. I kveld trengte jeg en partner til lasagnen, og tenkte at denne fra sveitsiske BFM ville gjøre susen. Jeg var spent før jeg jekket den, da den høster gode kritikker både her og der. Jeg har egentlig for lite peiling på matching av mat og øl, men merket fort at denne ble i sureste laget for min del, i hvert fall til mat. Lærepenge til meg, saison er en vid sjanger, med ganske store forskjeller på de ulike saisonene. Så analysen:

Gul/orange med medium skum. Aroma av sitrus, frukt og mild humle. Det er også en distinkt sur lukt, som mild eddik. Smaken er også ganske sur, med en mildt bitter ettersmak. Også sitrus finner jeg i smaken. Litt for sur for min smak, men spennende og ikke minst veldig frisk. Medium konsistens. 72 poeng.