Austmann Northumberland 5,5% (Brown ale)

07.04.2014 20:16

Dagens øl markerer at jeg har prøvd 350 unike typer øl, og da passer det fint å jekke en norsk til min lille feiring. Austmann har dessverre ennå til gode å fullt ut overbevise meg, til tross for noen sjarmerende og ganske gode forsøk. Denne er det mere schwung over, jeg vil si at den leverer og vel så det. 

Mørk, nesten svart, med medium høyde på skummet. Aromaen er litt anonym, med tørket frukt, sjokolade, malt og litt humle. Smaken er veldig god, her er det sjokolade, mørk malt, karamell og tørket frukt. Tørr på tunga. Behagelig i munnen, uten å overdøve smaksløkene. Avsluttes med en lun bitterhet, som sammen med smaken av sjokolade utgjør en vellykket ettersmak. Minner meg mye om en porter dette. Medium konsistens, og fint å se at øl som "kun" er på rundt fem prosent også kan smake bra. Jeg kan godt se meg selv drikke denne denne igjen. Godt jobbet Austmann. 75 poeng.