St. Bernardus abt 12 - 10% (abt/quadrupel)

12.01.2015 09:04

Nummer tre av alle abt/quadrupeler på ratebeer sin side, med en imponerende score på 4.15 av 5. Kun Westvleteren 12 og Rochefort 10 som rangeres over. Og på min personlige toppliste ligger disse som henholdsvis nr. 2 og 1. Forventningene var derfor store når jeg i kveld åpnet opp St. Bernardus Brouwerijs flaggskip. Naboen var (igjen) over for en liten ølkveld, og fikk være med på å teste denne godbiten. 299 NOK ga jeg for denne magnumflasken, så jeg var glad den innfridde! 

Selve brygget er brunt med tett medium skum. Nydelig aroma av karamell, sukker, malt, tørket frukt og noe gjær. Smaken er karamell, sukker og noe alkohol. Mildt sur i ettersmaken. Tørr. Føles ikke like velbalansert som Rochefort 10 og Westvleteren 12 i smaken, men dette er uansett ett fantastisk godt øl! Jeg gir 88 poeng.